روش مش در اجرای سیستم صاعقه گیر

روش مش در اجرای سیستم صاعقه گیر

روش مش استاندارد صاعقه گیر جهت اجرای سیستم حفاظتی در برابر صاعقه و طراحی محل نصب میله های صاعقه گیر معرفی شده است. اندازه مش ها در این روش بر اساس کلاس حفاظتی و محاسبات ارزیابی ریسک تعیین می گردد. روش مش در این مطالعه به طور کامل توضیح داده شده است.

روش مش صاعقه گیر یک روش بسیار انعطاف پذیر در طراحی سیستم صاعقه گیر است چرا که به ارتفاع سازه تحت حفاظت وابسته نمی باشد و نقطه ضعف آن این است که نیاز به سطوح صاف (افقی یا عمودی ) داشته و برای سطوح منحنی نمی توان از این روش استفاده نمود. در این روش باید یک مش مشبک بر روی سازه قرار گیرد و سایز مش وابسبه به محاسبات ارزیابی ریسک بوده و از طریق جدول زیر بدست می آید. در این روش پس از اجرای مش در سطح بالایی سازه (پشت بام) ، شبکه توسط هادی های نزولی (دان کانداکتور) به سیستم زمین اختصاصی متصل می گردد. فاصله هادی های عمودی بر اساس استاندارد می بایست حداقل 10 متر و حداکثر 25 متر بر اساس کلاس حفاظتی مورد نظر باشد.

مطابق جدول می بایست برای کلاس حفاظتی 1 ، مش مشبک 5 * 5 متر ، کلاس حفاظتی 2 مش با سایز 10 * 10 متر ، کلاس حفاظتی 3 مش سایز 15 * 15 متر و در نهایت برای برقراری کلاس حفاظتی 4 باید مش با سایز 20 * 20 متر اجرا گردد. بر اساس استاندارد IEC 62305 ، برای حفاظت از طریق روش مش صاعقه گیر حتما باید شرایط زیر را در طراحی و اجرای سیستم صاعقه گیر در نظر گرفت :

- ترمینال های هوایی (میله های صاعقه گیر) باید در جایگاه های زیر قرار بگیرند :

   * میله ها بر روی خطوط لبه بام قرار گیرد

   * میله های صاعقه گیر بر روی برآمدگی های لبه پشت بام ( شیربانی ) قرار گیرد

   * قرار گرفتن میله بر روی برجستگی های سقف با شیب کمتر از 1/10 (0.1)

- سایز مش ها نباید بیشتر از سایز تعریف شده در استاندارد باشد.

- شبکه حفاظتی باید به گونه ای طراحی گردد که مش اجرا شده در پشت بام حداقل با دو هادی نزولی به سیستم زمین مستقل متصل گردد.

- هیچگونه جسم خارجی فلزی نباید از حجم محافظت شده بیرون زده باشد و از حریم حفاظتی تجاوز نماید

- میله های صاعقه گیر حتی الامکان در مسیرهای مستقیم و کوتاهترین مسیر ها قرار بگیرد.

در ساختمانهایی که سطوحی به غیر از سطوح صاف دارند و یا احجامی نامتعارف دارند ، از روش PAM بعنوان روش تکمیلی در روش مش استفاده می شود. حفاظتی که توسط میله های صاعقه گیر فراهم شده است را می توان بر اساس ارتفاع فیزیکی میله ها در سازه تحت حفاظت طبق استاندارد IEC 62305-1 می توان محاسبه نمود. اگر سقف سازه دارای چند سطح باشد ، یعنی چند ارتفاع مختلف باشد ، می بایست هر سطح را بطور جداگانه مش بندی نموده و سپس با یکدیگر همبند نماییم .

برچسب ها : روش مش در اجرای سیستم صاعقه گیر ، روش مش صاعقه گیر ، سیستم مش صاعقه گیر ، روش مش استاندارد صاعقه گیر